.
Yön hämärinä hetkinä tuli mieleeni vielä edellisen kirjoituksen luennoitsijasta hänen kommenttinsa tenttikysymyksistänsä. Hän määräsi, että vastauksissa pitää kirjoittaa juuri niin, kuin hän on opettanut. Vaikka asiasta olisi oppinut lisää tai jotain muuta muualla, tätä ei saa vastaukseen laittaa.
Siis mitä? Minkä osan yliopisto- ja aikuisoppimisesta minä olen nyt ymmärtänyt väärin?
Aikuisilla oppiminen nimenomaan tapahtuu linkittämällä uudet asiat hänellä jo olemassaolevaan tietoon ja/ tai kokemuspohjaan. Tästä synteesistä syntyy ja rakentuu ao. yksilölle uusi tietokäsitys, jota hän voi käyttää uuden luomiseen tai toimintansa runkona. Jos oppijalta kielletään synteesin muodostaminen, häneltä kielletään oppiminen.
Lisäksi akateemisessa maailmassa pyritään tiedon ja tietämyksen kritiikkiin, dialogiin ja "totuuden" etsintään. Epävarmuus on olennainen osa tietämystä. Orgaaninen osa tätä toimintaa on asioiden ja ilmiöiden pohdinta usealta kantilta. Jos tenttivastauksissa tämä pohdinta nimenomaisesti kielletään, ei oppijoille sallita tieteenfilosofian kannalta elintärkeää elementtiä.
Kevennys
Olen juuri kokeillut uutta tiskiainetta, joka poistaa rasvan ja tappaa bakteerit. Ei toimi. Istun vieläkin kylvyssä lihavana ja nuhaisena.
.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste oppiminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste oppiminen. Näytä kaikki tekstit
perjantai 17. huhtikuuta 2009
torstai 19. maaliskuuta 2009
Hitaasti edetään kehdossa
.
Supply chain managment- luento etenee niiiin hitaasti.
Jostain syystä tuntuu olevan niin, että tämän aiheen luennoitsijat eivät ole parhaita mahdollisia oppimisen tukijoita. Olemme nähneet kolme eri herraa, eikä suuria eroja ole ollut.
Yleisemminkin tällaiset usean luennoitsijan kurssit eivät toimi. Koordinointi opetusaiheiden ja -tavoitteiden välillä on heikkoa jos kohta olematonta. Aiheet ovat oppimisnäkökulmasta väärässä järjestyksessä eivätkä luennoitsijat tiedä, mitä edellinen on puuhastellut. Semminkin, että koordinointia yritettäisiin tehdä oppimistavoitetasolla. Tuntuu siltä, että kukaan ei ole pohtinut tärkeintä asiaa eli sitä, mitä meiden oppijoiden tulisi kurssin jälkeen ymmärtää, osata ja tehdä.
Lisäksi luennoitsijat tuntuvat puhuvan siitä, mikä heitä henkilökohtaisesti kiinnostaa, eikä siitä , mistä heitä on pyydetty puhumaan. "Luento on aiheesta B, mutta satun tietämään aiheesta A paljon, ja siitä ovat nämä kalvonikin...."
Näin toimii siis organisaatio, jonka pitäisi olla opetuksen ja oppimisen kehto...
.
Supply chain managment- luento etenee niiiin hitaasti.Jostain syystä tuntuu olevan niin, että tämän aiheen luennoitsijat eivät ole parhaita mahdollisia oppimisen tukijoita. Olemme nähneet kolme eri herraa, eikä suuria eroja ole ollut.
Yleisemminkin tällaiset usean luennoitsijan kurssit eivät toimi. Koordinointi opetusaiheiden ja -tavoitteiden välillä on heikkoa jos kohta olematonta. Aiheet ovat oppimisnäkökulmasta väärässä järjestyksessä eivätkä luennoitsijat tiedä, mitä edellinen on puuhastellut. Semminkin, että koordinointia yritettäisiin tehdä oppimistavoitetasolla. Tuntuu siltä, että kukaan ei ole pohtinut tärkeintä asiaa eli sitä, mitä meiden oppijoiden tulisi kurssin jälkeen ymmärtää, osata ja tehdä.
Lisäksi luennoitsijat tuntuvat puhuvan siitä, mikä heitä henkilökohtaisesti kiinnostaa, eikä siitä , mistä heitä on pyydetty puhumaan. "Luento on aiheesta B, mutta satun tietämään aiheesta A paljon, ja siitä ovat nämä kalvonikin...."
Näin toimii siis organisaatio, jonka pitäisi olla opetuksen ja oppimisen kehto...
.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)