perjantai 17. huhtikuuta 2009

Ai niin, keventäen

.
Yön hämärinä hetkinä tuli mieleeni vielä edellisen kirjoituksen luennoitsijasta hänen kommenttinsa tenttikysymyksistänsä. Hän määräsi, että vastauksissa pitää kirjoittaa juuri niin, kuin hän on opettanut. Vaikka asiasta olisi oppinut lisää tai jotain muuta muualla, tätä ei saa vastaukseen laittaa.

Siis mitä? Minkä osan yliopisto- ja aikuisoppimisesta minä olen nyt ymmärtänyt väärin?

Aikuisilla oppiminen nimenomaan tapahtuu linkittämällä uudet asiat hänellä jo olemassaolevaan tietoon ja/ tai kokemuspohjaan. Tästä synteesistä syntyy ja rakentuu ao. yksilölle uusi tietokäsitys, jota hän voi käyttää uuden luomiseen tai toimintansa runkona. Jos oppijalta kielletään synteesin muodostaminen, häneltä kielletään oppiminen.

Lisäksi akateemisessa maailmassa pyritään tiedon ja tietämyksen kritiikkiin, dialogiin ja "totuuden" etsintään. Epävarmuus on olennainen osa tietämystä. Orgaaninen osa tätä toimintaa on asioiden ja ilmiöiden pohdinta usealta kantilta. Jos tenttivastauksissa tämä pohdinta nimenomaisesti kielletään, ei oppijoille sallita tieteenfilosofian kannalta elintärkeää elementtiä.

Kevennys

Olen juuri kokeillut uutta tiskiainetta, joka poistaa rasvan ja tappaa bakteerit. Ei toimi. Istun vieläkin kylvyssä lihavana ja nuhaisena.
.