keskiviikko 30. heinäkuuta 2008

Rokotusohjelma

Eilisen eli tiistain 29.7.2008 aikana hoidin kuntoon rokotusohjelmani. Olin varannut ajan omasta kalenteristani HIV- todistuksen hakemista varten terveysasemalta. HIV- todistus maksoi muuten 13 euroa.

Samassa yhteydessä kävin keskustelemassa terveydenhoitajan kanssa rokotuksista. Otin mukaani keltaisen kortin eli muistiinpanot edellisistä rokotuksista. Hoitajan mukaan Pietarin alueelle kannattaa ottaa seuraavat rokotukset:
- jäykkäkouristus
- kurkkumätä
- hepatiitti A (ruokaperäinen)
- hepatiitti B (veri- ja eriteperäinen)

Kaksi ensimmäistä minulla ovat jo kunnossa, mutta hoitaja tulkitsi keltaisesta kortista minun tarvitsevan hepatiittirokotteet uudestaan. Olen saanut ne jo aikaisemmin, mutta hoitajan mukaan vaikutus on jo loppunut.

Seuraava mahdollinen rokotusaika olisi ollut vasta ensi viikolla, jolloin en kuitenkaan pääsisi menemään paikalle. Havrix- yhdistelmärokote vaatii kolme rokotuskertaa jaksotuksella 0 päivää, 30 päivää, 6 kk. Koska lähtö Venäjälle on jo vajaan viikon kuluttua, ei aikataulu sopinut minulle.

Soitin yksityiselle rokotusasemalle ajan iltapäiväksi, koska yksityinen asema pystyy rokottamaan saman tien. Täällä hoitaja luki keltaista korttiani kuitenkin eri tavalla. Hän kertoi, että hepatiittirokotteet ovat kunnossa! Toisaalta hän pohti japanin aivokuumeen ja punkkirokotteen antamista. Koska tulen asumaan Pietarin alueella, en katsonut noiden olevan kuitenkaan tarpeellisia.

Rokotteet ovat siis kunnossa.

Ei kommentteja: