maanantai 22. maaliskuuta 2010

Jatkanko nostrifikaatiota?

.
Taustaa: GSOM siis vaatii, että MBA- todistuksen apostille tuleekin olla alkuperäismaasta - Australiasta. MBA:n todistus vaaditaan toisin, kuin GSOM nimenomaisesti ohjeisti syksyllä 2008.

Otin selvää uuden apostillen hankkimisesta. Australian Ruotsin lähetystö kun ei voikaan auttaa asiassa.

Vaiheita ovat summittaisine hintoineen:
- todistuksen kopion notarisointi maistraatissa Helsingissä (30 €)
- kopion lähettäminen Australiaan (10 €)
- apostillen hankkiminen (130 €)
- apostillen lähettäminen takaisin Suomeen (10 €)
- dokumenttien lähettäminen Pietariin
- käännättäminen Ego Translationissa ja notarisointi (100 €)
- apostillen, käännösten ja alkuperäisten todistuksen toimittaminen GSOM:ille

Hintaa tulee noin 300 € ja aikaa kuluu luultavasti yli huhtikuu lopun. En siis valmistu Venäjältä ainakaan kesällä 2010.

Kun tästä huolimatta nostrifikaation onnistuminen on enemmän kuin epävarmaa, olen skeptinen touhun järkevyydestä. Olen toki hyvin pahoillani, jos ja kun en Pietarista valmistukaan venäläiseksi maisteriksi, mutta kaikkia taisteluita ei kannata taistella. Resurssit kannattaa käyttää kenties järkevämpiin kohteisiin. En usko, että asia minun tekemisilläni ratkeaa.

Harmittavinta asiassa on, että minä olen elänyt 1,5 vuotta hyvässä uskossa, että olen tehnyt asiat vaaditun mukaan. Ja ilmeisesti onnistunut opinnoissanikin kurssisuoritusten näkökulmasta kohtuullisen hyvin. Mutta tämä ei näköjään sitten riitäkään.

Jos ja kun luovun venäläisen järjestelmän mukaan luovimisessa, mitäköhän käytännönasioita minun tarvitsee enää tehdä?

Kaiketi unohdan venäläisen ohjaajani ja GSOMin järjestämät graduseminaarit. Lisäksi gradun puolustaminen ei kai ole suomalaisen järjestelmän mukainen tapahtuma. Joten:
a) teen gradun loppuun professori Saarenkedon valvonnassa,
b) luovutan gradun vain LUTille tarkastettavaksi huhtikuun loppuun mennessä
c) varmistan LUTin kanssa, että kurssiopintosuoritukseni ovat kunnossa

 Asiaa pitää pohtia...
.