keskiviikko 6. tammikuuta 2010

Kansainvälistymistä suihkualtaassa

.
Remonttia

No kun minä luulin ja sitten minä ajattelin. Ja oli siellä sitten muitakin...

Tee-se-itse miehelle ei pitäisi porakonetta eikä kiintoavainta. Keittiön lavuaarin putkisto on vetänyt hieman heikosti, joten pienenä taukotyönä ajattelin putsailla vesilukkoja. Niitä on vänkyrässä kaksi.

Lopputulemana kävin ostosmatkalla rautakaupassa hakemassa materiaaleja, varaosia ja tiskaan astiat suihkualtaassa. :-)

Muovisia kierteitä onkin haastavaa saada vesitiiviiksi ilman vippaskonsteja. Nyt odotellaan silikonin kuivumista. Hyvänä puolena on tiskattujen astioiden huuhtomisen helppous - suihkuttaa vain päälle.

Gradu

Muistiinpanoja:
  • kansainvälisen yrityksen markkinatietoudesta merkittävä osa on perustajien pääkopassa ja/ tai eri maiden toimistoissa hiljaisena tietona. Sen siirtäminen pääkonttorin yleiseen käyttöön on lähes mahdotonta
  • ajallinen ja spatiaalinen eristyneisyys lisää epävarmuutta ja ahdistusta yrityksen sisällä
  • yrityksellä pitää olla aikaisempaa tietoutta kyetäkseen sulauttamaan uutta tietoa itseensä (absorptive capasity)
  • kansainvälistymispolkuun ja -moodiin pitää kiinnittää huomiota, koska se vaikuttaa mahdolliseen vetäytymiseen takaisin kotimarkkinoille
  • yrityksen kannattaa oppia nopeaan oppimiseen kyetäkseen onnistumaan nopeassa kansainvälistymisessä
  • kilpailu tapahtuu verkostojen eikä yritysten välillä
  • nopeasti kansainvälistyvät yritykset eivät ehdi kokoamaan tarvittavia resursseja omaan omistukseensa
.