keskiviikko 11. helmikuuta 2009

Lappeenrannan luennot - pää on avattu

.
Lappeenrantalaiset luennot ovat alkaneet. International financial management eli kansainvälinen taloushallinto- kurssi sai kunnian avata opetusputken. Olin (jälleen) väärässä. Ainakaan tämä kurssi ei ole kokonaan varattu meille mitimläisille. Luentosalissa istui viitisenkymmentä enemmän ja vähemmän innokasta oppijaa. Mitimläisiä joukosta oli noin parikymmentä. Saman verran taisi olla vaihto-opiskelijoita. "Perinteisiä" luttilaisia oli väleissä vain muutama hassu.

Ennenkuin jatkan kirjoittelemalla ensituntumaa luentoon, pitänee kirjoitella pieni johdanto. Nythän olemme tilanteessa, jossa luennoitsija(t)kin kykenee, ja todennäköisesti lukeekin, tätä blogitekstiä. Hei vain, Minna! Luotan naivisti siihen, että tekstini sisältö ei tule vaikuttamaan saamaani kurssiarvosanaan, vaan valveutunut akateeminen opettaja ottaa palautteen vain omaa opetustyötään kehittävässä mielentilassa. Ainahan sitä voi ainakin toivoa... :=)

Aihe ja paksu oppikirja "Madura, J. & Fox, R. 2007. International financial management. Thomson." vaikuttavat mielenkiintoisilta. Pääaiheina ovat:
- kansainvälinen talousympäristö
- valuuttakurssien käytös
- valuuttakurssiriskin hallinta
- pitkän aikajakson pääomien ja velvoitteiden hallinta
- lyhyen aikajakson pääomien ja velvoitteiden hallinta

Lisäksi teemme parityönä yhden kansainvälisen yrityksen analyysin aihepiiriin liittyen. Vapaaehtoisena työnä on tämän lisäksi tieteellisen artikkelin lukeminen ja referointi (?). Tenttejä on muistaakseni vain yksi.

Luennoitsijan esiintyminen on miellyttävää ja asiallista. Opetuskieli englanti sujuu välttävästi. Muutamia sanoja hän joutuu hakemaan, mutta opetusta tämä ei suuremmin häiritse. Suurin ongelma taitavat olla opiskelijat, minä mukaanlukien. Kysymyksiin vastaaminen vie niin paljon aikaa, että luentoaikataulussa ei tahdota pysyä. Tästä syystä on erinomaisen tärkeää lukea kirjasta aiheet etu- tai jälkikäteen. Aikataulua saattaisi auttaa, jos hän aloittaisi luennot varsinkin taukojen jälkeen napakasti ajallaan. Venyvät tauot "palkitsevat" myöhässä palaavat opiskelijat kurittaen virtuaalisesti niitä, jotka noudattavat annettua tauolta paluuaikaa.
.