tiistai 27. lokakuuta 2009

Yrittäjyyden muistiinpanoja

.
Lueskelen "Developing growing business from patents"- artikkeleita. Omaksi ilokseni ajaatelin tehdä vähän muistiinpanoja.
  • Yrittäjyys on taloudellisten mahdollisuuksien löytämistä ja hyödyntämistä. Se vaatii mahdollisuuksia ja yrittäjähenkisiä ihmisiä.
  • Määritelmä: kuinka, kuka, mikä vaikuttaa mahdollisuuksiin löytää, arvioida, ja hyödyntää uusien tuotteiden ja palveluiden tuottamiseksi. 
  • Yrittäjyysmekanismin kautta yhteisön (markkinoiden) ajalliset ja paikalliset taloudelliset tehottomuudet löydetään ja paikataan.
  • Koska uusien mahdollisuuksien vaihtoehdot ja lopputulokset ovat tuntemattomia, yrittäjyyden päätöksenteko ei voi tapahtua optimointiprosessin kautta.
  • Mahdollisuuksia löytyy tuotemarkkinoilta, mutta myös tuotannontekijöiden markkinoilta. Tuotemarkkinoilla mahdollisuuksia syntyy uuden tiedon kautta, tiedon asymmetrian takia, ja ympäristön muuttumisen aikaansaamien resurssien vaihtoehtoisten käyttömahdollisuuksien takia.
  • Tiedon leviäminen ja jakaminen vähentää tiedon arvoa yrittäjälle.Monopolioikeudet, kuten patentti, hidastavat käyttökelpoisen tiedon jakantumista. 
  • Miksi osa ihmisistä löytää mahdollisuuksia? Nollahypoteesi on, että tämä johtuu vain onnesta. Muita hypoteeseja ovat: 1) aikasemman tietämyksen hallinta, joka auttaa tiedostamaan mahdollisuuden ja 2) kongnitiiviset kyvyt arvioida mahdollisuuden arvo.
  • Tulokselliset yrittäjät näkevät mahdollisuuksia, kun muut näkevät riskejä. Samoin he käyttävät vähemmän aikaa pohtiakseen mitä olisi voinut olla, surevat vähemmän menetettyjä mahdollisuuksia ja kestävät huonommin toimettomuutta.
  • Arvo realisoituu vain, jos mahdollisuus hyödynnetään. Tämä on todennäköisempää, jos oletettu kysyntä on laajaa, teollisuussektorin voittomarginaali on suuri, teknologian elinkaaren vaihe on aikainen, kilpailu on vähäistä tai erittäin suurta, rahan hinta on alhainen ja oppimismahdollisuus muilta on olemassa.
  • Mahdollisuuksia voidaan hyödyntää uuden yrityksen luomisella (hierarkia) tai mahdollisuuden hyödyntämisellä olemassa olevassa yrityksessä (markkina). Rahoitusmarkkinoinden toimimattomuus vähentää uusien yrityten muodostumista. Uusia yrityksiä muodostuu myös silloin kun tekijänoikeuslait eivät suojaa riittävästi uutta tietoa. Muita tekijöitä ovat mm. mahdollisuuden epävarmuus, se ei tarvitse tukevia resursseja ja mahdollisuus tuhoaa kyvykkyyksiä (competence).
Lähde: Shane, S. and S. Venkataraman. 2000. The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, vol. 251. Pp 217-226.
.