tiistai 11. marraskuuta 2008

Autoteolllisuuden tukeminen

.
Vaikka tässä aamulla 11.11.2008 onkin kiire, on pakko kommentoida HS uutisia. Verkkolehti kirjoittaa:
"Maailman suurimpana tunnetun autonvalmistajan General Motorsin (GM) osake halpeni maanantaina yli 20 prosenttia. Sijoittajat odottavat, että Yhdysvaltain liittovaltio ottaa haltuunsa velkaisen ja jättitappioita tehneen GM:n, mikä nollaisi yhtiön osakkeiden arvon."

Tilanne on käsittämätön. Vapaan kilpailun kannattajavaltio, USA, pelastaa yksityisiä yrityksiä yhteiskunnan rahoilla. Jos joku muu valtio suunnittelee vastaavaa, huutaa USA "Virhe!". Omalla pelikentällä näin kuitenkin saadaan tehdä.

Pankkijärjestelmä on hieman eri asia. Koko maailman rahaliikenne on siihen sidoksissa, joten sitä on pidettävä yllä. Autoteollisuus on kuitenkin vain kansallinen hanke, joten logiikka on sumeampi. Analysoidaan...

Kun yritysten annetaan kasvaa liian suuriksi, tulee liike (yritysten olemassaolo itsessään) päämäärää (voitto, yhteiskunnan hyvän kasvattaminen) tärkeämmäksi.
Periaatteessa tehokas kilpailu vaatisi, että näidenkin yritysten annetaan kuolla, jos ne ovat tehottomia. Markkinoille pitää olla vapaa pääsy ja poistuminen!
Näiden teollisuusyritysten vaikutusvalta koko maailmassa, ja taloudellinen merkitys Yhdysvalloissa, on kuitenkin sitä tasoa, että vapaiden markkinavoimien ei voida antaa enää vaikuttaa. Vahingon suuruus yritysten kaatuessa olisi liian suuri. Dimensioita ovat työpaikkojen määrä, osuus BTKstä, verokertymä jne.

Vaihtoehtoja toki on:
  • annetaan kilpailevien yritysten ostaa toisensa (tilanne vain pahenee yrityskokojen kasvaessa edelleen)
  • pakotetaan yritykset paloittelemaan itsensä (ei pelasta akuuttia kassakriisiä)
  • kansallistetaan yritykset (a la Venetsuela. Kuitenkin liittovaltio ei ole paras mahdollinen yritysten omistaja koska monopolit ovat periaatteessa tehottomia)
  • annetaan tukipaketti eli lainataan yrityksille edullista rahaa (ongelma siirtyy ajallisesti eteenpäin, muttei poistu)
  • kombinaatio edellisistä: tukipaketti (ongelmaa viivästytetään), paloittelu (ongelman syytä korjataan) ja annetaan osan osakkeista valua uusille sijoittajille (osoitetaan markkinoille, että vapaa kilpailu toimii edelleen)
Seuraan mielenkiinnolla jatkoa!
.

Ei kommentteja: