maanantai 3. marraskuuta 2008

Teknologiajohtamista ja vähän venäjää

.
Teknologiaopetusta, vaan ei -oppimista

Viimeviikolla teknologiajohtamisen kurssilla vaihtui luennoitsija. Saimme vastaamme herra Y:n, jota ei löydy edes laitoksen henkilökuntaluettelosta (?).

Kaikella kunnioituksella, kyseessä on harvinaisen sekava persoona. Hän käytti 45 minuuttia selostaessaan kurssin kokonaisuutta aloittaen keskeltä, edeten lopun kautta alkuun täydentäen sivusta ryhmätyöhön liittymätöntä asiaa. Jouduin turvautumaan kahteenkin naapuriin yrittäessäni selkeyttää itselleni mitä meidän oikein tulisi opiskella ja/ tai tehdä kurssin aikana.

Jos ymmärsin oikein, meidän tulee ainakin:
  1. tehdä pienryhmätyö innovatiivisesta yrityksestä
  2. perustaa Google-ryhmä ja jakaa rikasta mediaa sen kautta
  3. luoda omat kotisivut
  4. lukea kurssikirjasta kappaleita jokaiselle tunnille
  5. luea tietoverkosta (world wide wait) artikkeleita ja/ tai yritysten mainoksia...
Yllämainittujen osalla tilanne on seuraava:
  • Ensimmäisen tehtävän osalta olin onnekas, sillä sain ryhmääni herrat XS ja I. Päteviä ja nohevia veijareita. Otimme yritykseksi IDEOn. Tein viikonloppuna suunnitelmamme mukaisesti oman osani pois. Nyt vain odottelen herran XS:n koostavan työn ja lähettävän sen Y:lle
  • Toisen tehtävän osalla venäläinen opiskelija, herra P loi ryhmän, johon kävin viemässä hieman tietoja. Kuitataan tehdyksi.
  • Kolmannessa ranskalaisessa viirussa sain puhuttua, että blogini käy kotisivusta... :=). Tehty!
  • Kurssikirjaa en ole vielä hankkinut, kun en oikein tiedä mikä kirja se on. Pitää varmaan ottaa selvää...
  • Verkkoa en ole lueskellut. Odotan nähdäkseni tarvitseeko tunneille oikeasti valmistautua.
Varsinainen opetus oli johdannon jälkeen vielä kauheampaa. Kurssin nimi on "technology management", ok?! Teknologiajohtamista! Kuitenkin herra käytti runsaasti aikaa kertoessaan meille mikä on LAN, intranet, internet, kB, MB, TB jne. .. Jos tätä tahtia jatketaan, pääsemme jouluna ohjelmoimaan C++ kielellä lottoarvontakonetta.

Varmistin kurssisuunnitelmasta, mitkä olivat kello 13 - 16.15 pidetyn luennon oppimistavoitteet. Niitähän ei ollutkaan kovin monia:
  • Digital economy and digital enterprises
  • Relationship between performance, organizational pressures, and
  • responses and technology
  • Digital Business and Digital Age Business Models
  • Business Pressure. Market Pressures. Technology Pressures. Societal
  • Pressures
  • Information System : Concepts and Definitions
  • Data Management.
  • Network.
  • People.
  • Social, Ethical & Managerial Issues
Herranen aika. Jokaiseen noihin aiheisiin voisi käyttää oman luentonsa, vähintään. Osaammeko nyt kaiken tuon? Huomattakoon, että nuo on listattu otsikon "learning objectives" eikä "teaching objectives" alla. Seuraavalla luennolla oppimisaiheissa on mm. SQL kieli... Senhän toki oppii nopeasti, ei tässä mitään.

Tästä kurssista tulee taas henkinen Via Dolorosa noin niinkuin oppimismielessä. Oletan, että tulen istumaan luennoilla takapenkissä hiljaa tehden omia juttujani. Täytyy pitää vain huolta että herra I ei istu vieressäni. Hänen kanssa on turhan paljon juteltavaa...

Venäjää

Sunnuntai-iltana kertailin herra R:n kanssa venäjän kielen ihmeitä. Kyselimme erilaisia sanalistoja käyttäen toisiltamme sanoja lähinnä suomesta venäjäksi. Tällä tavalla sanat jäävät muistiini huomattavasti paremmin kuin pelkästään tankkaamalla niitä yksin. Toki sanastoa on luettava ensin oma-aloitteisesti. Muuten kyselemisessä ei ole oikein mieltä.

Kiitos jälleen kerran, R!

Samassa yhteydessä kynin R:n kiireen lyhyemmäksi hiustenleikkuukoneellani. Ihan pätevää jälkeä tuli, tosin ao. hiusmallissa ei oikein voi epäonnistua. Nyt samanlainen hiusmuoti löytyy suomalaislegioonasta seuraavasti:
  • minä, juu
  • herra R, juu
  • herra I, juu
  • herra V, juu
  • herra T.H., juu
  • herra A.H, ei!! Luopio...
  • neiti K, ei (no höh)
  • rouva N, ei (myöskään)
Nyt kun kaikille milliin koneella leikatuille herroille saadaan vielä samanlaiset venäläiset mustat nahkatakit, niin näkymä on - mielenkiintoinen...
.

Ei kommentteja: