keskiviikko 16. syyskuuta 2009

Supply chain - malliesimerkki toimimattomuudesta

.
Tilaamani pyörätarvikepaketti ei tahdo tulla perille, ei sitten millään. Luottokorttiseikkailun jälkeen on tapahtunut muistiinpanojeni mukaan ainakin seuraavaa:

 9.9.

Mitään ei ole tapahtunut ...

10.9. 

Soitin tänään CRCn asiakaspalveluun ja kysyin tilannetta. Veijari sanoi asiaa käsittelevän sankarin olevan tauolla, mutta otti sentään tilausnumeroni ylös.

Sanoin soittavani tunnin kuluttua uudestaan tiedustellakseni asiaa.

55 minuutin kohdalla sähköpostiini putkahti kaksi viestiä, molemmat CRCltä, mutta eri osoitteista. Toisessa sanottiin, että henkilöntunnistus on hyväksytty ja tilaus siirtyy käsittelyyn. Toisessa sanottiin, että tilaukseni on siirretty käsittelyyn, pahoittelemme viivästyksestä aiheutunutta vaivaa.

Puhelu, jossa ainoastaan patistin heitä, sai heidät laittamaan junan liikkeelle. Miten tähän nyt pitäisi suhtautua?

CRCn sivustolla tilauksen status ei sen sijaan ole muuttunut miksikään. Processing.........

11.9.

Kurkistin tilaukseni tilaa. CRCn sivu sanoo: "unknown".

13.9.

Sunnuntai-illan tarkastus CRCn sivuilta. Tilauksen tila on muuttunut "Completed":iksi.

ParcelForce:n sivusto kertoo paketin olleen 12.9. kansainvälisessä keskuksessa. Viimeisin "tracking event" on "Emergency data capture".

Onko siis pyöräni datatiedostot otettu talteen, koska keskuksessa on ollut hätätilanne?

15.9.

Paketin tulo kestää, kestää.

Tilasin tavarat 7.9.2009. Luottokortin tarkistustemppuilun takia kolli lähti liikkeelle vasta 11.9. ParcelForce:n seurannan mukaan paketti on kulkenut Belfastista kansainvälisen keskusvaraston kautta Kööpenhaminan (keskus)varastoon, eli roippeet ovat todennäköisesti naapurikadulla odottamassa jatkokuljetusta (asun Kööpenhaminassa). Mutta nyt paketti on jäänyt seilaamaan kansainvälisen alueen ja maan rajan tuntumaan...

15-09-2009 20:26 Delivery Agent - DENMARK Parcel in warehouse
15-09-2009 15:10 Delivery Agent - DENMARK Left origin country
15-09-2009 09:30 Delivery Agent - DENMARK Insuffuicient / ncorrect address
15-09-2009 06:40 Delivery Agent - DENMARK Out for delivery
15-09-2009 06:00 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
14-09-2009 23:01 Delivery Agent - DENMARK Left origin country
14-09-2009 22:59 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
12-09-2009 01:28 International Hub EMERGENCY DATA CAPTURE
12-09-2009 01:28 International Hub Export item accepted into network
11-09-2009 11:16 Belfast Central Depot On route to hub

16.9.

Nyt jurppii. Metsästin käsiini ParcelForce:n käytämän paikallisen toimijan, GLS:n. Soitin sinne ja annoin odottamani paketin lähetysnumeron.

Heidän mukaansa paketti on saapunut Tanskaan Kolding:in varastoon, josta se on lähetetty Taastrup:iin. Siellä paketti on pudotettu jakelun kyytiin ja lähetys on saapunut ovelleni.

Mutta...

Talossamme on ovipuhelinjärjestelmä, jonka tietotaulussa on asunnon omistajan sukunimi. Tämä nimi on eri, kuin minun nimeni. Koska kuljettaja ei ole löytänyt minun nimeäni alaovelta, hän on nostanut paketin takaisin kyytiin ja ajanut pois?! Tämä kaikki minun ollessani kotona!!

Minkä ihmeen takia tilaustietoihin annetaan puhelinnumero, jos jakelu ei siihen tarvittaessa soita? Nyt minä asiakkaana soittelen logistiikan yritykselle (jolle kuljetuspalvelusta on maksettu), annan ohjeita toiminnasta ja sovin uusia jakeluaikoja viikon päähän.

Pöh. Kuten englantilainen sanoisi "Common sense it not too common".
.