tiistai 7. lokakuuta 2008

Liikettä laadulla

Liikuntoa

Maanantai-iltana kävin pyöritystunnilla, kuten tapanani on. Hieman lähti PK- harjoittelu ns. lapasesta. Mennä runttasin VK-MK alueiden rajalla, kun tuntui niin hyvältä. Vetäjä kävi pyörittelemässä pyöräni vastussäätöä pienemmälle ja minä veivasin sitä silmiensä välttäessä takaisin kireämmälle. Hiki lensi sanan varsinaisessa merkityksessä. Oli siinä luultavasti vieressä polkeneilla ensikertalaisnaisilla katselemista. Ja olihan heillä katseltavaa, kun adoninen vartaloni työskenteli notkean jouhevasti. Niin varmaan.

Tänään tiistaina kävin päivällä nostelemassa rautaa, kuten edelleen tapanani on ollut. Ihan ei ollut terävin mahdollinen suoritus. Tokkohan maanantai-illan touhulla olisi ollut jokin vaikutus asiaan? Nyt tiistai-iltana kaikki lihakset sanovat ""Apuva, apuva, aa-puu-va"!" James Potkukelkkaa lainaten.

Laadullista oppimista

Tiistaina alkoi uusi kurssi, "Qualitative and quantitative research methdos". Tämä luentosarja on jaettu SpbGU:n ja LUT:in välille siten, että venäläinen luennoitsija neiti B hoitaa laadullisen osuuden suomalaisen neiti P:n vastatessa määrällisestä puolesta. Kurssin alussa keskitymme vain laatupuoleen.

Yritän olla kovasti avomielinen, mutta kun voi ja voi. Ehkä oma pieni opettajan-/ valmentajan-/ luennoitsijan-/ kouluttajanurani vaikuttaa taustalla katsellessani kollegoiden työskentelyä.

Hyvää neiti B:ssä on se, että hän työskentelee yksityiselle tutkimusyritykselle. Tätä kautta hänellä on käytännön kokemusta ja mahdollisesti tapauskertomuksia tuomisinaan. Mutta, mutta...

Koulutusohjelmamme nimi on "Kansainvälinen teknologia- ja innovaatiojohtaminen" kurssin ollessa "Laadulliset ja määrällisen tutkimusmenetelmät". Neiti B näyttää kuitenkin keskittyvän vain ja ainoastaan kuluttajatuotteiden (saippuat) markkinatutkimusten tekemiseen! Painopiste tuntuu jäävän aika kauas yleisistä laadullisista tutkimusmenetelmistä ja teknologiasta. Toivottavasti tämänpäiväinen oli vain johdanto loppukurssin keskittyessä laajempaan kokonaisuuteen. (Kysymys: voiko laajempaan keskittyä?)

Lisäksi hänen englanninkielen taitonsa on hälyyttävän vajavainen. Yleisin adjektiivi, jota hän käyttää, on "intereeestink". Tällä tarkoitetaan mielenkiintoista, tärkeää, merkittävää, hyvää jne. Vastakohta "nnot intereestink" tarkoittaa tarpeetonta, väärää, mielenkiinnotonta tms. Jos neiti B ei halua kertoa jostakin, hän muotoilee sen sanamuotoon "Tis nnot intereestink vor juu". Mistä hän tietää mikä on minun mielestäni mielenkiintoista??? Aikamoinen ajatustenlukija tämä neitimme.

Kurssille tarvittavaa kirjaa ei ole laitoksen kirjastossa yhtään kappaletta! Kirjastonhoitaja ei löytänyt kurssikirjaluettelostaan edes luennoitsijan nimeä saati että olisi tiennyt mitä kirjaa kursilla käytetään. Oli tainnut jäädä tämä(kin) asia neiti B:ltä hoitamatta. Tilanne korjataan (?) siten, että neiti B monistaa kirjan osia meille. Meneehän se noinkin.

Luennon riemastuttavin kommentti oli, että neiti B:n mukaan laadullisella tutkimuksella löydetään totuus! "We study and analyze results to find the truth." Nyt kun vielä löydetään Graalin malja, niin maailma on valmis.

Mietelause

"Kun niitä vääntää palleista, niiden pää kääntyy.", nimettömän suomalaisen suurlähettilään kommentti Venäjästä lauantain Helsingin Sanomissa

Ei kommentteja: