perjantai 24. lokakuuta 2008

Paniikista valmistellen kevyesti

Paniikki

Maailman valuutta- ja pörssimarkkinat ovat sekasortoisessa paniikissa. Luototus on pysähdyksissä. Tuotanto hidastuu, investointihyödykkeiden myynti laskee. Kuluttajien ostovoima laskee. Tuotannon määrä laskee. Johdannaisvaikutuksena eri maiden BKTt tulevat ottamaan rajuja iskuja vastaan. Venäjän BKT tulee mahdollisesti laskemaan ensi vuonna 5%. Työttömyys tulee kasvamaan rajusti.

Kun länsimaiden lisäksi Kiina, Intia ja Venäjä lähtevät mukaan paniikkiin, on koko maailmantalouden tulevaisuus oikeasti vaarassa.

Tämä ei pääty hyvin...

Oma paniikki

Katsotaanpas, mitä jännittävää ja rentouttavaa olen aikatauluttanut tälle viikonlopulle:

perjantai- ilta
  • lähetä konsultaatioprojektin väliraportti työn ohjaajalle
lauantai
  • pitkä juoksu
  • lue Mathotran artikkelit laadullisten tutkimusmenetelmien kurssille
  • lue kursiivisesti 4 logistiikan kirjaa ja tee kooste puskurivarastoinnin parametreistä
sunnuntai
  • lue yritystalouden luentomonisteet
  • lue yritystalouden kurssikirjan kappaleet 5-7
  • tee venäjän läksyt
Apuva!

Mutta elämä on.

Itsehän olen tämän suunnistuskilpailun valinnut ja leimannut itseni reitille. Nyt pitää vain juosta ilman pummeja rastilta toiselle. Onneksi metsässä on sentään aina mukavaa!

Valmisteluja

Laitokselta ottivat yhteyttä ja pyysivät minua valmistelemaan lyhyen puheenvuoron suomalaisyritysten venäjänkaupan informaatiopäivään marraskuulle. Mikäpä siinä, puhunhan minä mielelläni.

No jaa, pariinkin otteeseen on minulta kysytty luentoihin liittyen, miksi en halua esittää erilaisten ryhmätöiden tuloksia "edessä". Syitä on kaksi, hyvä ja huono.
  • Ensinnäkin minulla on (kasvavia) vaikeuksia värien kanssa. Jos esityksessä on värikoodattuja kuvioita/ tekstejä, on minun niitä vaikeaa erottaa toisistaan.
  • Toisekseen, esiinnyn, koulutan, esittelen, luennoin, ja esitelmöin työkseni eli elääkseni. Nyt on hyvä levätä siitä työsarasta. Haluan lisäksi tarjota muille mahdollisuuden harjoitella esiintymisen jaloa taitoa. Yliopiston oma opiskelijaryhmä on siihen oiva foorumi. Parempi täällä kuin ensimmäisessä työpaikassa.
Ruokaa

Kävin syömässä päärakennuksella. Siinä sinäänsä ole mitään ihmeellistä. Mutta pitkästä aikaa sain maistaa pottumuussia! Olipa hyvää... :)

Kevennetään

Mitä eri alan ihmiset toteavat rakastelun tai sen yrityksen jälkeen:
  • Lääkäri - Tämä on tällä selvä. Voitte pukea.
  • Mäkihyppääjä - Tiedän, pituutta olisi saanut olla enemmän.
  • Maanviljelijä - Minähän sanoin ettei tämä onnistu ilman tukea.
  • Rallikuski - Väärä kumivalinta pilasi kaiken.
  • Jääkiekkoilija - No, minä vain roiskaisin sinnepäin ja tälläkertaa sattui menemään sisään.
  • Jääkiekkoselostaja - Mitä ihmettä tapahtui? Onko se siellä? Oli kyllä sekava tilanne, vaikea sanoa mitään!
  • Jääkiekkovalmentaja - Meidän pitää saada liikettä lisää. Tässä on vielä paljon opittavaa.
  • Formulakuljettaja - No, ei sille mahda mitään, että vehkeet pettävät.
  • Hiihtäjä - Väärä voitelu.
  • Huippu-urheilija - Kun ei jaksa, niin ei jaksa...
  • Juristi - Asia salainen, suljettujen ovien takana, ilman tunteita
  • Markkinoija - Eikä tässä vielä kaikki...
  • Olympiaurheilija - Tottakai olen pettynyt. Sitä kun on harjoitellut tätä hetkeä varten jo 4 vuotta ja sitten mikään ei onnistu!
  • Pesäpalloilija - Eikös me näin sovittu...
  • Formulaselostaja - Mahtavaa! Elämme historiallisia hetkiä! Tätä ei ota meiltä kukaan pois!
  • Poliitikko - Minä en ole tehnyt mitään! Olen järkyttynyt tuollaisista syytöksistä. Tämä on selvä ajojahti minua kohtaan.
  • Jalkapalloilija - Kyllä tuollaisesta paikasta on jo pakko pistää sisään!
  • Insinööri - En minä tätä kyllä näin suunnitellut.
  • Portsari - No, yritetäänpä sitten ensikerralla uudestaan.
  • IT-ammattilainen - Kyllä se EILEN vielä toimi...
  • Koripalloilija - Eka yritys meni ohi, mutta onneksi toisella jo osui.
  • Apteekkari - Kenenkä vuoro oli seuraavana?
  • Rockmuusikko - Okei, nyt kaikki mukaan!
  • Golfari - Onko nyt minun vuoroni?
  • Hammaslääkäri - No niin, voit laittaa suun kiinni ja nielaista välillä.
.

Ei kommentteja: