maanantai 15. syyskuuta 2008

Palautekeskustelu

Kävin suunnittelemani palautekeskustelun maanantaina kello 13.00 herra A:n herättyä. Dialogi seuraili kohtuullisen hyvin käsikirjoitusta. Alla vuorovaikutustilanteen repliikit.

Minä: Oletko herillä? Meidän pitää keskustella.

A: Tarkoitat viime yötä. Katsos kun...

M: Kyllä, viime yönä teit tietokoneella hommia ja pidit valoja päällä aamuun kello 05:08 asti.
Sen takia en saanut nukuttua. Nyt olen väsynyt ja huonolla tuulella. Väsyneenä minun on vaikea opiskella.
Lisäksi sunnuntaina heräsit vasta kello 14:00 iltapäivällä. En voinut toimia normaalisti, koska koetin antaa sinun nukkua.

A: Mitä et voinut tehda sunnuntaina? Mitä olisit halunnut tehda?

M: (Nyt keskustelu menee väärään suuntaan. Ei kyse ole siita mitä minä haluan tehdä, vaan siitä, etten voi nukkua.) En voinut esimerkiksi kuunnella musiikkia, koska ajattelin etta sinun täytyy antaa nukkua.

A: Olisithan sina voinut kuunnella kuulokkeilla!

M: Tärkein asia, josta haluan keskustella, on se, että viime yönä en voinut nukkua. Miksi valvoit ja teit töitä koko yön? (Takaisin pääaiheeseen)

A: Niin, ehkä minun olisi pitänyt olla hiljempaa. Häiritsikö tietokone sinua?

M: On vaikea sanoa häiritsikö tietokone vai valo enemmän. Joka tapauksessa se valvotti minua. Mitä voisit tehdä asialle?

A: Minun täytyy voida opiskella!

M: Asuntolamme siivoajien ja hallinnon toimiminta tapahtuu päivisin. Samoin yliopiston toiminta ja opetus tapahtuvat päivisin. Yhteiskunnan yleinen toiminta tapahtuu päivällä. Rytmisi ei ole sama kuin esimerkiksi asuntolan tai yliopiston rytmi.

A: Mutta kun minä olen yliopistolla päivät, laitan ruokaa illalla ja sitten opiskelen yöllä. Etkö sinä opiskele ollenkaan?

M: (Auts, nyt keskustelu on taas menossa pois itse asiasta.) Minä opiskelin esimerkiksi tänä aamuna kun sina nukuit. Mutta palataan viime yöhön. Mitä voisit tehda asialle?

A: Niin, voisin olla köyttämättä tietokonetta yöllä. Ja olet ihan oikeassa ruoanlaitostakin. (Olin antanut jo edellisena päivänä palautetta siitä, etta keittioöon usein sekaisin hanen jäljiltään. Vetosin siihen, etta hänen on helpompi siivota roiskeet tuoreeltaan. Lisäksi pitämallä ruokatarpeet ja murut poissa, saatamme välttää torakoiden muuttoliikkeen asuntoomme.) Mutta minun täytyy pitää valoa päällä jotta voin lukea.

M: Haluan, etta tässä huonessa on hiljaisuus kello 23 - 06. Käykö tämä?

A: Käy, mutta minun pitää saada pitää valo päällä.

M: (Hankala juttu. Ei ole minun asiani arvostella sita, milloin hän opiskelee. Mutta hänen elamämänsä häiritsee joka tapauksessa.) Hyvvä, kokeillaan sitä että et käytä tietokonetta yöllä.

A: OK.

M: Hyvä. Minun puoleltani asia on selvä.

Herra A jaä pohtimaan asiaa, ja palasi siihen muutaman hetken kuluttua. Hän pohti josko voisi hankkia langattoman lähiverkon tukiaseman. Sen avulla hän voisi käyttää tietokonetta jossain muussa huoneessa yöllä. Aika hyvä idea, varsinkin kun tuollaiset välpät ovat aika edullisiakin. Saa nähdä miten käy.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Nyt et veliseni ole tainnut sisäistää opiskelijaelämän syvintä olemusta ;) A

Pasi alias poppeli kirjoitti...

Olen toki sisäistänyt. Ongelma on vain siinä että olen sisäistänyt sen väärin... :)

Oikeasti olen vain katkera, koska minulla ei ole nuorta naista viemässä huomiotani muilta asioilta. Projisoin huonon oloni toisiin ihmisiin. Nuoruus pelottaa minua. Nuoret ovat nouseva voima, joka ottaa minun paikkani! En kykene hyväksymään tätä itsessäni, saati tuomaan sitä julki.

Menikö oikein?