maanantai 8. syyskuuta 2008

Taannehtivaa, muttei taantuvaa

Olen jättänyt kuvaamatta kaiketi kokonaan jatkoviisumihakemusprosessin. Korjataan tilanne.

Minulla on tällä hetkellä yhden kerran 90 päivän viisumi, jolla tulin maahan. Orientatioviikon aikana laitoin yhdessä GSOM (kauppatieteen tiedekunta Pietarin valtionyliopistossa) kanssa vireille monikertajatkoviisumin. Tätä varten:
- kävimme joukolla uudestaan HIV testissä paikallisessa sairaalassa. Sairaanhoitaja oli tehnyt työtä ennenkin, sillä piitkän jonottamisen jälkeen itse verinäytteen ottaminen tapahtui nopeasti ja tehokkaasti. Koko prosessia hidasti eniten se, että kaikki paperityöt tehtiin PAPERItöinä. Tulosten hakeminen onnistui jo helpommin, sillä tutorini haki lääketieleelliset tulokset maksukuitin kanssa. Minua saati mitään henkilöllisyyspapereita ei tarvittu. Kai tulokset olivat negatiiviset. Muuten minut olisi heitetty jo maasta ulos :)
- otatimme itsestämme kahdeksan (8!) valokuvaa
- annoimme passi- ja viisumikopiot GSOM:in kansainvälisten asioiden toimistoon

Nyt olen jumissa tässä maassa vielä 6 viikkoa. Käsittelyaika on yhteensä noin 8 viikkoa, jona aikana maasta on hankala lähteä pois. No, pääsen toki viisumillani pois, mutta takaisinpääsy on erinomaisen hankalaa sillä minun pitäisi hakea uusi viisumi ja yksi hakemus on jo sisällä.

Viisumi maksaa 400 ruplaa. Nopeutetun, eli yhden viikon, prosessin saa jos maksaa 20 kertaisen summan 8 000 ruplaa. Taidan säästää.